نگرانیای زندگی زیادن و استرس زیادی به همراه دارن. چیجوری با این مسائل کنار بیاییم؟ با افکار و گفتگوهای منفی فقط و فقط شرایط رو واسه خود و بقیه سخت تر می کنیم. این انتخاب ماه که چیجوری مسائل رو ببینیم. پیشامدی می تونه بسیار بد باشه اما این شمایید که تعیین می کنین نیمه ی بد اون بر شما اثر بزاره یا نیمه ی خوب اون. دیدی که به این پیشامدها دارین اثر به سزایی در زندگی و سلامت تون داره. بهتره با تفکر مثبت، جنبه ی غالب هر اتفاق رو به شکل مثبت تعبیر کنیم و از منافع بسیار اون در زندگی بهره ببریم و زندگی رو واسه خود و نزدیکان مون قشنگ تر جلوه دهیم. در این مقاله خواهیم گفت که چیجوری میتونیم افکار مثبت داشته باشیم.

تفکر مثبت: گفتگوای منفی داخلی رو به خاطر کاهش استرس متوقف کنین

داشتن افکار مثبت به کنترل استرس و بهبود سلامتی تون کمک می کنه. با مطالبی که گفته می شه سعی کنین بر گفتگوهای منفی داخلی تون پیروز شدین.

نیمه ی پر لیوان رو می ببینن یا نیمه ی خالی اونو؟ جواب شما به این سوال نشون دهنده ی دیدتون به زندگی، رفتارتون نسبت به خودتون و تعیین کننده ی خوش بینی یا بدبینی شماس؛ و حتی ممکنه سلامتی روحی و جسمی تون رو تحت اثر بذاره.

بررسیای انجام شده نشون می ده که ویژگیای شخصی، مثل خوش بینی یا بدبینی دامنه بزرگی از سلامت و میزان شادی فرد رو تحت اثر قرار می ده. تفکر مثبت که به طور مستقیم به دلیل خوش بینی فرده، کلید اصلی مدیریت استرس حساب می شه و مدیریت موثر استرس، رابطه مستقیم با سلامتی داره. اگه تا الان تفکر منفی داشته اید و با بدبینی به مسائل نگاه کردین، ناامید نشید؛ می تونین روشای تفکر مثبت و خوش بینی رو یاد بگیرین.

درک تفکر مثبت و گفتگوی داخلی

تفکر مثبت به این معنی نیس که سر خود رو زیر برف فرو ببرین و از جریانات زندگی و یا وقایع بد بی خبر باشین. تفکر مثبت به معنی برخورد مثبت تر و سازنده تر با حوادث بد زندگیه.

تفکر مثبت معمولا با گفتگوی داخلی شروع می شه. این صحبت هم چون جریانی ناتموم از افکاریه که هیچوقت بیان نشده و در ذهنتون جاریه. این افکار که بی اختیار به ذهنتون بین می تونن مثبت و یا منفی باشن. بخشی از این افکار از منطقتان بین. یه سریای دیگه از این افکار ممکنه به دلیل تصور غلطی باشه که به دلیل کمبود اطلاعات در ذهنتون شکل میگیره.

اگه این افکاری که تو ذهن تون جریان داره بیشتر منفی باشه، شاید نگاه تون به زندگی منفی هستش. اگه بیشتر این افکار مثبت باشن، مثل کسی که تفکر مثبت رو تمرین می کنه، نگاه تون به زندگی مثبت هستش.

فواید افکار مثبت بر سلامتی

محققان همیشه به تحقیق روی تفکر مثبت و خوش بینی و اثر اون بر سلامتی می پرازن. منفعتایی که تفکر مثبت بر سلامتی داره شامل:

  1. افزایش طول عمر
  2. کاهش سطح استرس
  3. کاهش سطح افسردگی و پریشونی
  4. افزایش مقاومت بدن در برابر سرماخوردگی
  5. افزایش سلامت فیزیکی و روانی
  6. کاهش خطر مرگ به دلیل مریضیای قلبی
  7. مدیریت بهتر در زمانای سخت و پر استرس

هنوز دلیل این موضوع مشخص نیس که به چه دلیل افراد با تفکر مثبت از این منافع سلامتی استفاده میکردن. فرضیه ما اینه که با دید بهتر به زندگی و با تفکری مثبت، توانایی برخورد با شرایط سخت و پر استرس زیاد می شه که باعث کاهش تاثیرات منفی استرس بر سلامتی می شه. گفته می شه که افراد مثبت و خوش بین، سبک زندگی سالم تری دارن؛ فعالیتای فیزیکی بیشتری دارن، رژیم غذایی سالمی رو دنبال می کنن و الکل و دخانیات در زندگی شون جایی نداره.

شناسایی افکار منفی

۱. تمایل به دیدن نیمه ی خالی لیوان

جنبه های منفی یک موقعیت رو بزرگ و جنبه های مثبت اونو به طور کامل حذف می کنین. مثلا، روزِ کاریِ بسیار خوبی رو سپری کردین. تموم فعالیتای خود رو به طور کامل و زودتر از موعد انجام دادین و واسه اون تشویق شدین اما بقیه ی زمان خود رو صرف تمرکز بر کار و به انجام رساندن حتی تعداد بیشتری از فعالیتای خود می کنین و در آخر تشویق خود رو فراموش می کنین.

۲. شخصی سازی

وقتی مسئله ناجوری رخ می ده، خود رو مقصر دانسته و سرزنش می کنین. مثلا قرارتان با دوستان تون لغو می شه و فکر می کنین که دلیل این مسئله اینه که هیچکی نمی خواد کنارتون باشه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چیجوری اعتیاد به شبکه های اجتماعی رو کنار بذاریم

۳. فاجعه سازی

به طور خودکار انتظار بدترینا رو دارین. در برنامه تون، به طور مثال رفتن به کافی شاپ، اختلالی ایجاد می شه و فکر می کنین که ادامه روزتون همینجوری باید بگذره.

۴. دید تک بعدی

به همه چیز فقط به دو صورت خوب یا بد نگاه می کنین. هیچ حد وسطی وجود نداره. حس می کنین باید بی مشکل باشین و وگرنه یک بازنده ی به تموم عیارید.

تمرکز روی افکار مثبت

۱. شناخت زمینه های قابل تغییر

اگه می خواید خوش بین تر شید و با افکار مثبت بیشتر سر و کار داشته باشین، در اول بخشایی از زندگی تون که به اونا نگاه منفی دارین، (مثلا شاید بخشی از شغل ، زندگی یا رابطه تون باشه) رو شناسایی کنین. به آرامی و از یک بخش شروع کنین و کم کم به طرف رسیدن به تفکر مثبت قدم وردارین.

۲. خودتون رو بررسی کنین

واسه داشتن افکار مثبت، زمانایی از روز رو صرف بررسی افکارتان کنین. اگه به این نتیجه رسیدید که بیشتر افکارتان منفی هستن، سعی کنین راهی واسه مثبت کردن اونا پیدا کنین.

۳. شوخی کنین و بخندین

در شرایط زمانی سخت، لبخند و یا خندیدن رو از خود دریغ نکنین. سعی کنین در هر زمان و در هر رخدادی، به دنبال جنبه ی شوخی ماجرا باشین. با خنده و روحیه ی خوشحال، کمتر دچار اضطراب میشید؛ همونجوریکه میگن: «بخند تا دنیا به روت بخنده.»

۴. روش زندگی سالمی رو دنبال کنین

با کمه کم سه بار ورزش کردن در هفته، حالت روحی خود رو مثبت کنین و استرس خود رو کم کنین. با رژیم غذایی مناسب، قدرت ذهن و بدن تون رو افزایش بدین و به دنبال راه های بیشتری هم واسه کاهش استرس باشین.

۵. خود رو در بین جمعی مثبت بذارین

حتما در نظر داشته باشین که روی افرادی که افکار مثبت دارن، می تونین واسه مشورت و نظرخواهی حساب کنین و اونا پشتیبان شمان. رابطه با افراد منفی ممکنه سطح استرس شما رو زیاد کنه و حتی به توانایی خود واسه مدیریت استرس و اضطراب خود شک کنین.

۶. گفتگوی داخلی مثبت رو تمرین کنین

با یک قانون ساده شروع کنین: اگه که مایل نیستین مسئله ای رو به کس دیگری بگید پس به خود هم نگید. ملایم و دلگرم کننده با خود صحبت کنین. اگه یک فکر منفی وارد ذهنتون شد، به طور منطقی اونو بررسی کنین و سعی کنین نکته مثبت مربوط به خود رو پیدا کنین.

در پایین بعضی از گفتگوهای داخلی منفی و راه هایی واسه مثبت بیان کردن اونا مثال می زنیم:

گفتگوی منفی گفتگوی مثبت
قبلا هیچوقت این کار رو انجام نداده ام. این فرصتی واسه یادگیری یک توانایی جدیده.
خیلی پیچیدهه. با دیدی دیگر سعی می کنم حلش کنم.
وسیله لازم رو ندارم. احتیاج عامل اختراعه.
تنبل تر از آنم که این کار رو انجام دهم. در ساعات کاریم فرصتی واسه انجامش نداشتم اما شاید بتونم دوباره اولویت بندی کنم.
امکان نداره موفق شوم این کار رو انجام بدهم. کمه کم می تونم سعی کنم که انجامش بدهم.
تغییر، یهویی و ناخوشاینده. میتونم امتحان کنم.
هیچکی زحمت خبر گرفتن ازم رو به خودش نمی ده. به چه دلیل من دوستانم رو با یک تلفن خوشحال نکنم؟
من قرار نیس تو این کار پیشرفتی حاصل کنم. یک بار دیگر هم سعی می کنم.

هر روز واسه داشتن افکار مثبت تمرین کنین

اگه با دیدی منفی به همه یا بیشتر مسائل نگاه می کنین، انتظار نداشته باشین که طی یک شب به تفکر مثبت دست پیدا کنین. با تمرین همیشگی، در آخر هنگام گفتگوی داخلی تون خودتون رو بیشتر قبول دارین و کمتر از خود انتقاد می کنین؛ حتی ممکنه از دنیای دور و بر خود هم کمتر انتقاد کنین.

وقتی که در بیشتر مواقع با خوش بینی به قضایا نگاه کنین، می تونین به شکل پربازده تری با استرس خود در طول روز مقابله کنین. این توانایی تاثیرات مثبتی بر سلامتی تون داره.

بر گرفته از: Mayoclinic.org

 


دسته‌ها: آموزشی